woensdag 22 februari 2012

diverse zaken

Met de Quest gebeurtenissen is het rustig behalve dat het mooi fiets weer was zeker op de terug weg naar huis.
het ging met een bloed vaart in 40 minuten na vertrek parkeerde ik de Quest weer in de garage ,schuin voor en snelheden boven de 50 Km/u.
Heerlijk vooral als je bukkers tegen komt die naast hun fiets lopen dan is een Quest een rijk bezit als woon werk fiets.
Afgelopen maandag had ik lekker gefietst maar de snelheid was er helemaal uit en de fiets reed als een eend zo comfortabel ,dus de banden weer flink op druk gezet.
Dat scheelde van morgen toch wel een Km of 4 per uur sneller tegen wind en een minder comfortabeler fiets.
Ook zijn er weer wat berichten op het test front lees het onderstaand bericht en de vraag van mijn kant wie heeft er ervaring met deze tubeless banden?

Het was maar een idee. Het tubeless ready concept komt voort uit de MTB sport. Door de lage bandspanning waarmee men rijdt heeft men veel last van “snake bite”
Dit is het afknellen van de binnenband tussen buitenband en velg rand met als gevolg lek. Gestart is toen met de ontwikkeling van een tubeless velg en een tubeless buitenband, waardoor een binnenband niet meer nodig was, dus geen “snake bite” meer. Echter in de MTB sport speelt gewicht een belangrijke rol. De tubeless velg - band combinatie vond men te zwaar. Mountainbikers zijn inventief en zagen dat een aantal automerken de reserve band had vervangen door een afdichtende vloeistof bij lekkage. Deze vloeistof  is toegepast door mountainbikers waarbij een standaard band op een tubeless velg is gemonteerd. De afdichting was perfect en de resterende vloeistof in de band zorgt direct voor afdichting tijdens een inrijding. Inmiddels is een aantal banden ook aangepast op dit systeem, standaard banden met de hielcontour van een tubeless band waardoor de passing op een tubeless velg optimaal is. Op dit moment uitsluitend in de MTB banden, maat 559. De tyre sealant die nu wordt toegepast is dus afgeleid vanuit de automobiel industrie. Uit praktijk testen blijkt dat de vloeistof in de banden zeker 6 maanden blijft functioneren ook bij de winterse temperaturen die we onlangs hadden.
Het is de moeite van het overwegen waard een proef te doen met een tubeless velg of een standaard velg die luchtdicht is gemaakt, waarop een tubeless ready dan wel een standaard band wordt gemonteerd waarbij de binnenband wordt vervangen door tyre sealent.




Een goed verhaal


En luisterende leerlingen
Als docent geven wij aan dacht per persoon maar geven ook instructie voor een groep, dit gaat over het afpersen van een gasleiding en het protocol wat er bij hoort.
Dit zijn de leuke momenten van het werk mooi tussen de jongens je verhaal doen.


Tot de volgende keer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten