dinsdag 31 januari 2012

Alleen vorst maakt nog geen ijs

De loopstal die ik heb beschreven heeft de plastic muren dicht

De harde wind laat het ijs niet groeien
Als de dagen lengen dan begint de vorst te strengen, dit hoorde ik van de week op de radio en dit lijkt uit te komen.
Schaats minnend Nederland heeft het er druk mee en de Elf steden koorts begint al op te komen met een vaar en een maal verbod.
Wat me opviel was dat er alleen op luwe plaatsen al ijs aangroei was en op de wind alles nog open lag.
Als het dicht vriest krijgen we warme tenen ijs door het trillen van je voeten blijft de bloed omloop in takt.
Laten we hopen op een tijdje wind stilte dan kan alles mooi dicht vriezen zo dat er weer op natuur ijs geschaatst kan worden.
Ook sommige Velomobiel piloten wagen zich op de ijs vloer en uit bekende bron heb ik ook vernomen dat er  een verbod op zit.
Deze persoon mag het ijs niet meer op, hij blijkt in de voorafgaande periode op een schots gereden te hebben.
Als de wind opsteekt kan het ijs op meren zo breken en dat kan je uit een VM  niet goed zien en zeker nu als de vorst doorzet zullen er veel wind wakken zijn of dunne plekken, oppassen dus



Tot de volgende keer

1 opmerking:

  1. Ik kan ook nog niet veel ijsvorming vaststellen eigenlijk. Hoewel de temperatuur nu naar beneden keldert natuurlijk...
    Maar of ik dit jaar van Monnickendam naar Marken
    zal oversteken met de FAW?
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen