zondag 4 maart 2012

Reparatie collector en inspectie rookgas afvoer

Tijdens de vorst ontdekte ik dat de pomp van het collector systeem draaide en dat mag niet, dan verwarmd de boiler de collector.
De sensor had ik door gemeten en deze maakte geen contact meer en heb daarna een nieuwe besteld en vandaag gemonteerd.
Er staat bij ons bij ons flink wind en daarom zijn onze dak pannen gehaakt en dat is dus een stuk moeilijker omhoog klimmen zoals een berggeit tegen de berg op.
De werking van nieuwe sensor heb ik nog even gecontroleerd , maar het systeem kwam nog niet in werking vanwege een zon te kort.


Na bijna drie jaar toch wat vervuiling

Type plaatje collector

technische ruimte waar oud en nieuw bij elkaar komen


de glimmende cv leidingen van uit de woning en de zwarte van de collectoren

het T-stuk waar de PT1000 in moet met los genomen oude sensor

de verse PT1000

het zicht naar beneden vanaf de nok van de aanbouw

de verpakking van de nieuwe sensor

Morgen ochtend weer vroeg op en richting Den Helder met de Quest de weervoorspelling is redelijk tot goed.



Tot de volgende keer





4 opmerkingen:

  1. Hoi Matthijs,
    Domme vraag misschien maar was het verwarmen door de boiler van de collector niet om bevriezing te voorkomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Mick,

    Het zou kunnen maar er zit een 50-50 oplossing met een anti vries middel en met het door meten gaf de oud sensor 0 en de nieuwe 1.5 K ohm aan.

    Groet matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een goede reden om de 2 mediums strikt gescheiden te houden...
    In Spanje heb ik het beleefd dat de CV-installatie gewoon voordurend in verbinding stond met het drinkwater!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De druk in het cv en collector systeem is 1 a2 bar en in de boiler 8 bar.
    als er lekken zijn dan pomp de boiler een van de systemen op en word dit via een overstort ventiel geloost Gaat bij 3 bar open.

    Mvg Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen