vrijdag 17 februari 2012

Te laat...oorzaak een lekke band

Het zat van morgen niet mee, ik was niet al te vroeg en dat werd beloond met een lekke achterband.
de eerste lekke band van 2012 was een feit ook het eerste lek in de Black panther een doorn van een roos had de band door boord.
In opmeer voelde ik de achterkant van de Quest zwingen en dan weet je hoe laat het is stoppen een stukje gras zoeken.
de Black panther is een vouwband en deze laat zich niet echt plezierig om de velg heen leggen er zit geen roer in, dus een complete set binnen en buiten band vervangen.
De buiten band Was een Pm van 54 mm, de band laat zich wel sturen maar is stug ook bij deze temperaturen is dat niet prettig voor de vingers.
Ik mag ook niet mopperen het was droog en het werd licht en er werd me nog een lift aangeboden, maar als Vm rijder heb je alles bij je om je weg te vervolgen.
Wel leuk dat er mensen stoppen en bezorgd zijn en je hulp aanbieden , dus ik heb weer iets te melden bij Vredestein.
Wat later dan gepland en op eigen kracht kon ik toch nog aan de koffie en daarna aan het werk.


De oorzaak een doorn van een roos

De Black panther  is al verwijderd

De lekke en de reserve band





Band plakken in het donker





Tot de volgende keer

5 opmerkingen:

  1. Da's balen, ik moet het afkloppen, nu 3500 km. "winterkilometers" gereden met de Marathon+ en nog geen lek gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het wel heel grappig dat je toch nog de tijd neemt om even wat foto's te maken. Blijkt wel weer dan wij Velomobilisten gewoon relaxed blijven in omstandigheden waar de gemiddelde fietser door in de stress zou schieten...

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het valt wel mee de band heb ik 11780 Km gemonteerd en bij 13850 Km een lek dus dik 200Km verder.
    En als je de boel op orde hebt is er niets aan de hand en kost het alleen wat tijd.
    Wel heb ik eens met een tocht mee gedaan waar 13 lekken waren en dan raken de reserve banden op.
    het regende die dag ook nog en plakken is dan bijna geen optie maar als het niet anders kan, moet het.

    Groeten Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Idd als je spullen op orde zijn is het hooguit 5-8 minuten werk om een band te vervangen.
    Die PM's heb ik nu 1000 km erom zitten en al 2 keer lek gehad. Plus de stugge eigenschappen in handeling en rijden vind ik het geen fijne band. Zeker nu hij ook makkelijk lek blijkt te gaan.
    Die noppenbanden zoals Black Panther en furieus Fred wiebelen makkelijk en daarmee komen steentjes nog makkelijker er in. Wel komfortabel en licht lopend. Ik gebruik bij het omleggen een bijdehandje. Een tyrib om de band en velg, zodat hij even blijft aanliggen tot er wat lucht in de band zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had het idee de band staat hoger van het wegdek, met een versleten band met nat weg dek had ik ook last van pakkende steentjes .
    En Wiebelen doet een Black panther zeker niet door het doorlopende loop vlak.

    MvG Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen