maandag 27 februari 2012

Via een omweg naar huis over Den Oever

Op tijd vertrokken naar Den Helder alle aanwezige leerlingen waren aan de slag en daarna even tijd voor inspectie en wat lijm resten weg poetsen.
Er was al veel vogel geluid hoorbaar ganzen die over vlogen en merels die hun territorium aan het afbakenen waren.
Een tijd was mijn fiets ook gepimpt met de toerkap van Cees, het is af en toe nodig om je fiets even te bekijken zeker als er boven de 40 Km een geluidje vrij komt.
inspectie en wat lijm resten weg poetsen

Heb je een snelle fiets staat de brug open
Op de terug reis besloten om met een omweg van pak hem beet 12 Km te nemen, Dwars over Wieringen via  Den Oever.
Wat me opviel dat er een hele stapel met riet lag te wachten tot dat het op een dak gelegd word, het riet wat er lag is afgelopen vorst periode gemaaid.


De nieuwe riet oogst ligt al klaar
Na Den Oever krijg je eerst het Robbennoordbos en daarna het Dijkgatbos vernoemd naar het door de Duitse veroorzaakte dijk doorbraak aan het einde van WO 2
 De samen stelling van de grond is daar plaatselijk erg veranderd, door de doorbraak is er veel zand over het land gespoeld.
De zware klei was toen niet meer en heeft men besloten om er een bos te planten, wel is de grond geschikt voor bollen het rooit erg licht machinaal.
Deze wijsheid heb ik van een bollenboer waar ik werkte en scharelde met zijn dochter .
Het natuur gebied in de Wieringermeer op de plaats van de doorbraak

Het daarbij behorende monument


de nieuw Ambtenaar rijst al

kijk hoe groot de voet is tegen over een container
vlak voor Medemblik is er nieuw wind park in aanbouw de Ambtenaar versie 2, de naam verteld iets over de eerste die stond meer stil dan in bedrijf.
de nieuwe molen wordt op het hoogste punt 200 meter hoog en het schijnt de grootste van Nederland te worden.
Even verder staat een oude uitvoering deze molen maalde meel en was vroeger van Pieter Tuytel mijn overgroot vader.
De molen is geheel in originele staat herbouwd, mijn opa had in zijn handen allemaal sporen van ingeslagen staal van het op hakken van de molen stenen.
Dat heeft hij me verteld....  opa hoe kom je aan al die zwarte puntjes in je handen

de oude molen vroeger eigendom van Pieter Tuytel
 

 Ook nog even een afbeelding gezocht van een bil hamer, wel gezien bij het gereedschap maar kon de functie niet van het model.









Tot de volgende keer

2 opmerkingen:

  1. je opa deed dat waarschijnlijk met een bilhamer ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Gerrit,

    Ik kan het de beste man niet meer vragen en moet putten uit mijn jeugd herineringen.
    ook weet ik nog dat hij bij de heropbouw aan wezig is geweest er waren problemen met de avvoer van het meel.
    Het graan word in het midden van de steen ingevoerd en naar buiten gedraait en als meel afgevoerd.

    Mvg Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen