vrijdag 3 januari 2014

Pellets ,Badger, Westerwalder en Purepower pellets

het drietal 
Voor de vierde winter stook in nu met mijn pellet cv ketel Windhager Firewin 120 en dat gaat best goed, centrale verwarming en warmwater ondersteund door bijna 7 vierkante meter collectoren .
Vanaf 30 maart 2013 heb ik 3300 Kg verstookt hiervoor heb ik vier keer een pellet met pellets voor moeten laten aan rukken.
vorig jaar was Badger niet leverbaar en ben ik na het zoeken op het web terecht gekomen bij Ardent Biomassa een bedrijf wat keurig levert.
Begin december heeft jan een van de eigenaren van Ardent Installatiewerk bezocht tijdens de wedstrijden en heeft een zak Purpower meegenomen.
Het is te kort om te kijken van hoe het brand en de asproductie op langer termijn te bepalen , wel kon ik mijn week test er op los laten .
De badger pellets begonnen met het hardst te groeien en de westerwalder en PurePower belven achter dat lijken goede vooruitzichten.
maar de schuin bedriegt na 3 minten heeft Badger nog een harde kern net zo als Purpower en westerwalder kon ik zo stuk knijpen.
Bij de week proeve is gebleken dat pellets die hrd blijven ook het beste branden en het minste stof per verpakking bevatten .
De laatste tijd heb ik op Westerwalder gestook en was hier tevreden over en Badger is weer leverbaar en dar wordt nu weer mee verwarmt.
De prijzen van pellets zijn de laatste jaren gestegen en de prijs verschillen zijn groot net zo als de kwaliteit .
Goedkoop kan eindigen in duurkoop daarmee bedoel ik reparatie van van je pellet kachel oppassen dus , Badger pellets zijn nu voor mij het goedkoopst 337 Euro per verpakking van 975 Kg.
Er zit wel een kanttekening bij ik moet ze zelf ophalen en daarvoor is een aanhangwagen nodig en een auto die de last kunnen dragen.
Ook ligt het op de route van woonwerk verkeer en heeft de Quest een rustdag , voor verdere info is er op de twee bijgevoegde linken meer te lezen.
Als je dan weer doorklinkt Op Badger is het hele productie proces te zien , ook heben ze een handige wissel container die ook buiten te plaatsen is.
De smaken van de pellets

I minuut

2 minuten

Even kijpen

Aantal Branduren totaal

http://www.ardentbiomassa.nl/houtpellets.html
http://www.leegwaterwalburg.nl/pg-14902-7-28103/pagina/home.html
Totaal gebruik


Tot de volgende Keer

5 opmerkingen:

  1. Dag Matthijs,

    Interessant die pelletkachel. Wij zijn ook op zoek, allesbrander of pelletkachel. Wat zijn je stookkosten ermee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Casper ,
      Dat hangt er helemaal vanaf hoe je de kachel gaat inzetten en de goedkoopste kachel is die niet brand.
      Ik heb geen standaard gezin momenteel 8 pesonen en gebruik 5a 6 ton per jaar ook de buiten temperaturen kunnen zaken.
      Dan stijgt ook het verbruik de investering is ook hoog zeker als je een rookgas kanaal moet maken en er een kachel bij moet kopen.
      Ik gebruik dus geen gas meer maar zou tussen de 2500 een 3000 kubike meter zittten geschat.
      Als je veel hout voor niets kan krijgen moet je altijd aan het werk verzamalen , zagen , stapelen , enz .
      Ook is er aan een pelletkachel werk deze moet regel matig schoon gemaakt worden .
      Zijn er ook nog voordelen een kachel is een centrale plaats in huis en vuur geeft een gezellig gevoel in de huis kamer.
      Het wordt een way off live en je gaat bewuster om met energie en als je je pellets slim inkoopt is het goed koper.
      Zelf ben ik een instalatie vak debiel en heb ik 12000 Euro extra uit gegeven met aftrek van convetioneleinstallatie en susidies
      Als je nog meer wilt weten ben je uit genodigd om te komen kijken en voor nadere info .

      Matthijs

      Verwijderen
    2. Nou, Matthijs, dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Bij ons zou het een voordeel kunnen zijn, omdat we maar met 3en zijn en niet het hele huis verwarmen. Een kachel is zo groot als je nodig hebt, lijkt me en dan zijn kosten beheersbaar.
      Niet afhankelijk zijn van grote energieleveranciers is een voordeel. Zo hebben wij zonnepanelen voor ongeveer onze behoefte aan elektriciteit.

      Verwijderen
    3. Casper ik heb ook nog een andere optie namelijk een warmtepomp systeem.
      Je hoeft hier niet voot te borrn en het werkt als een zonnehybride .
      Kijk maar eens op www.adgdynamics.nl en als er vragen zijn hoor ik het wel weer.
      Matthijs

      Verwijderen
    4. Hallo Matthijs,
      tijdje geleden ben ik samen met wat andere velonauten bij je geweest en heb je kachel installatie bewonderd.
      Ik ga binnenkort verhuizen naar Frankrijk en wil in mijn huis daar een palletkachel neerzetten. Eentje die ofwel de CV ondersteunt of 1 die met kanalisatie lucht naar andere ruimtes brengt.
      Ik wil heel graag je advies inwinnen, maar dat niet via je Blog doen.
      Als je me wilt adviseren, kan je me dan terugmailen op; hugo@verschoor.fr
      dank je

      Verwijderen