dinsdag 23 september 2014

Koffie bezoek

Goede morgen Wieringermeer
Het was vanmorgen goed fiets weer wel was het een stuk frisser dan vorige week en het blijft mooi het moment dat het licht word .
Ook lag er meer blad onder de bomen en in een week tijd kan er veel veranderen in de natuur de herfst is vroeg dit jaar .
Later op de dag werd dit ook nog bevestigd op het nieuws door de koude augustus maand zijn de bomen over gegaan naar de rust stand .
Koffie bezoek

Ook kregen we koffie bezien George en Andre kamen even buurten en bij praten over van alles en nog wat .
Ook stelden we de vraag waar is dit jaar OBT 2014 het is zo stil op Ligfietsnet en de de blogs wie zich geroepen voelt om te organiseren .

Korte afsluitdijk

Cees in actie
De terug weg heb ik een ommetje gedaan en ben over het Eiland der Vikingen gereden Wieringen


Het Amstelmeer

De Vikingen waren op Wieringen, en niet alleen om te plunderen

DOOR HARO HIELKEMA − 11/06/05, 00:00
Wieringen wordt weer een eiland', zei de mevrouw van het Journaal laatst. Onzin, natuurlijk: was het maar wáár! Zelfs al zou de hele Wieringermeer vol water lopen, dan nóg zit Wieringen met drie racebanen aan het vasteland geketend -Afsluitdijk naar Friesland, A7 naar Amsterdam en N99 naar Den Helder.
Het autoverkeer heeft een grote aanslag gepleegd op het karakter van Wieringen en dat zal in de toekomst, wanneer er aan de zuidkant een randmeer wordt aangelegd, alleen maar erger worden. Want men wil niet alleen de Polder Waard-Nieuwland uit 1847 weer onder water zetten, maar er moeten aan de waterkant ook nog eens 1800 huizen komen. ,,1800 huizen? Dat is twee keer het hele dorp Den Oever!'', verzuchtte het muzikale genie van Wieringen, Kees Klein, onlangs bij de opening van de expositie 'Oerlangd' in de Michaëlskerk van Oosterland, waar kunstenaars hun passie voor Wieringen tot uitdrukking brengen. ,,Wat blijft er nog van het unieke landschap over als het in de hebberige klauwen van projectontwikkelaars valt?''
Wieringen is inderdaad een bijzonder stukje Nederland. Je associeert het een beetje met Zuid-Engeland, vanwege het glooiende landschap, de tuinwallen die soms nog als afscheiding van de weilanden dienen, de dromerige dorpjes en buurtschappen die her en der verstrooid liggen, en de oude, wit uitgeslagen wierdijken die iets weghebben van de krijtrotsen bij Dover.
Toch heeft Wieringen meer een Scandinavische dan een Britse achtergrond. De stuwwal waarop de Noord-Hollanders wonen, is door een gletsjer van geweldige ijsmassa's meegevoerd uit het noorden -alsof er een reusachtige bulldozer aan het werk is geweest. En de Vikingen wisten Wieringen ook te vinden, getuige het opschrift in de Michaëlskerk: 'Ontwijdt door de Heidensche Noormannen' (866).
Lang is dat verhaal dat de Noormannen hier hebben huis gehouden een onbewezen legende geweest, maar in 1995 stuitten twee jongens bij het gehucht Westerklief met hun metaaldetector op een aantal munten die bij nader inzien bleken te behoren tot een Vikingschat die niet eerder in deze omvang in Nederland was gevonden. De zilveren munten, sieraden en zilverbaren -samen zo'n 1700 gram zilver in een aardewerken potje- zijn van Karolingische en Arabische makelij, maar grotendeels afkomstig uit Scandinavië. Gezien de munten moet de schat kort na 850 begraven zijn, vermoedelijk door een Noorman uit Denemarken die zijn kostbare bezit heeft meegenomen toen hij zich op Wieringen vestigde. Is hij zijn spaarpotje vergeten? Of de vindplaats? Is hij overleden voordat hij iemand erover kon vertellen? Vragen zonder antwoord. In elk geval is duidelijk dat de Vikingen hier geweest zijn, en niet alleen om te plunderen.
De schat ligt in het Penningenkabinet, maar er zijn op Wieringen nog genoeg andere herinneringen aan de Vikingen. Een Viking(fiets)route voert langs diverse locaties en begint bij het Informatiecentrum Vikingen in Den Oever, waar een replica van de schat te zien is. Na een tunneltje onder de A7 rijd je korte tijd door de Polder Waard-Nieuwland, die over een jaar of tien wordt prijsgegeven aan de pleziervaart. Aan de rand van de polder is goed te zien hoe een wierdijk werd gebouwd van samengeperst zeegras.
De route voert verder door Oosterland met zijn bijzondere Michaëlskerk, een bruisend cultureel en religieus centrum, en met de oude pastorie waar de Duitse kroonprins Friedrich Wilhelm von Hohenzollern tussen 1918 en 1923 in ballingschap verbleef. Daarna volgt Stroe, een kerkdorp zonder kerk maar met een prachtig kerkhofje en het museum Jan Lont, waar in een oude boerderij het leven van de Wieringse landman wordt verbeeld. En dan gaat het af op Hippolytushoef, waar de belangrijkste voorzieningen van het voormalige eiland zich concentreren.
Tijd om te blijven hangen (de imposante Hippolytuskerk uit de 12de eeuw, terrassen) of om te vluchten: in elk geval gaat de route verder aan de andere kant van de drukke N99. Daar liggen de Ooster- en de Westerklief. Tussen deze twee 'dwergbergen' is in 1995 de eerste Vikingschat gevonden, later gevolgd door nog twee vondsten. Aan de enorme zwerfkei van Westerklief is ook al een legende verbonden: kinderen werd vroeger verteld dat ze geen gekke bekken mochten trekken, want 'als de hond blaft, de klok slaat en de steen een slag in het rond draait, blijft je mond zo staan'.
Bij de buurtschap De Hoelm, waarvan de naam mogelijk ook van Scandinavische origine is ('holm' is hoogte, denk aan Bornholm), voert de route een klein stukje over de oude wierdijk. Tot vlak voor de haven van De Haukes aan het Amstelmeer, waar vroeger de postboot aankwam en nu alleen nog een café daaraan herinnert. Na Westerland met zijn Nicolaaskerk en villa Waterkeer (waar Cornelis Lely woonde tijdens de aanleg van de Afsluitdijk) mogen de fietsers even snuiven aan het Amstelmeer, voordat zij weer de N99 oversteken. Afgezien van een straatnaam herinnert vrijwel niets meer aan het feit dat onder de Fransen van Napoleon hier de Quarantaine werd gebouwd, een inrichting waar matrozen van de marine die met vervelende ziektes terugkwamen uit de Oost, een tijdje werden afgezonderd.
De route gaat vanaf dit punt langs de zeedijk -bovenover, onderlangs of buitenom. En dan bijkomen in Den Oever.

Bron : Trouw
De wieringerdijk
De scheiding van wiering en de Wierigermeer
Anders als in kranten artikel vermeld blijft dit ook zo vanwege smeer geld en eigen belangen is het hele afgeblazen.
Microsoft bouwt pittig
Vandaag in het nieuws in Groningen krijgen ze een databas van Google , wij hebben dit van Microsoft op nog geen 4 Km van mijn woning .
Het is ongelooflijk wat ze in een korte tijd uit de grond stampen ook hebben ze een boring gedaan naar thermische aardwarmte.
Er was een fakkel te zien links van dit mega project en was net te laat om dit vast te leggen de vraag die bij me opkwam is dit echt zo milieu vriendelijk.
Ze zij wel tot een diepte van een anderhalve Kilometer gegaan gas in het water bevorderd de warmte overdracht niet en wat zal er nog meer mee omhoog komen aan koolwaterstoffen ?

zaterdag 20 september 2014

De krant gehaald

Bron  Noordhollands Dagblad editie Westfriesland






Een tijdje terug is er een interview afgenomen en nu staat het in de krant en voor mijn volgers die niet in de buurt wonen kunnen het artikel lezen .



 Tot de volgende keer

dinsdag 16 september 2014

wederom 80 Km Quest plezier

Links het Amstelmeer , rechts de Wieringermeer
De dinsdag is een Den Helder dag een het was vanmiddag bijna zomers warm aan de akkers kan je zien dat het herfst is.
De gewassen zijn geoogst en de wegen zijn schoon en dat Quets heerlijk geen gerammel of geglibber door de polder .
Lange rechte stukken en mooie vergezichten doet het plezier van deze woonwerk rit nog meer plezier geven.
Wel was het vanmorgen rond de klok van 6 uur nog dikke donker en er was veel verkeer op de weg dat is soms minder prettig .
Met een 40 Km/u op de teller weer een relaxte rit van 2 maal een uur en een kwartier op naar volgende rit.
Lange recht stuk de Waardweg

Ruim zicht op het machine park in rust

Veel lege akkers en kieviten die zich verzamelen voor de trek naar het zuiden

De Westfriese Omringdijk nabij Aartswoud

Koggerandweg nieuw glad en schoon

Tot de volgende keer

zondag 14 september 2014

Toch maar weer eens geprobeerd

MTbB met onder komen van de familie
Het is momenteel rustig met de gebeurtenissen en daarom valt er niet veel te bloggen wel ga ik af en toe op de de tweewieler naar het werk .
Het verschil tegen over de Quest is goed merkbaar maar niet onplezierig en op halve snelheid en dubbele reistijd.
Na mijn vakantie wil ik toch de conditie een behouden die ik heb opgebouwd en dit weekend heb ik de MTB weer gepakt.
Met dit mooie weekend hadden we besloten naar Appelscha een mooie gebied , bossen , veen , heide en weilanden.
Vandaag toch een 40 Km met gefietst waarvan een 20 Km off road de eerste maal na anderhalf jaar na mijn crash .
Ik was toen aan het fietsen in Lage Vuursche en ben over de kop geslagen en de eerst momenten voelde het nog wel wat angstig .
Al vlug had ik de smaak weer te pakken en heuvel op en heuvel af , in de koppeling het bericht van mindere tijden Een gewaarschuwd mens 2 .

Uitgestrekte heide


Een afgebrande boerderij met ooievaars nest in nog staande schoorsteen

Veen gebied

fietsen is een genot in Appelscha en omstreken 

Tot de volgende keer

maandag 1 september 2014

Herfst kleuren


Weerspiegeling van de zon in de wolken

De eerste grondmist
Het belooft deze week goed weer te worden en besloten om de racekap thuis te laten , dus een lekkere frisse wind om de oren .
Ondanks deze vooruitzichten tekenen de natuur toch alweer naar de herfts de eerste grond mist was een feit .
Ook lagen er als kastanjes op het fietspad de zomer is voorbij .
Op komende zon



Zelfde route elke dag een ander beeld


ook de bomen krijgen langzamerhand hun herfst pak
Tot de volgende keer

dinsdag 26 augustus 2014

Kleine zaken , makkelijk cv aftappen

Gemak dient de mens

Een zinken bak en water sofzuiger
Van daag was het weer een Den Helder dag  en via de nieuwe route ben ik heen en terug gegaan 39,5 Kilometer enkele reis met heel veel lange rechte stukken .
De reis terug nam 1 uur en 11 minuten in beslag , het was drukker op de fietspadden en in de Wieringermeer was het een drukte van belang .
De aardappelrooiers waren de oogst uit de grond aan het halen , hopelijk hebben ze mooi weer en word het volgende week niet glibberen en glijden.
ook hebbende het over 6-9 gehad er is weer NK tijd rijden op Texel en de feit en cees zijn er helemaal klaar voor.
Ook hebben we het over de ander2e deelnemers gehad , komt Wim met de Velotilit of met de Quest of Eduard Botter die Parijs-Brest-Parijs fietst op het ogenblik.
De zesde van de september maand zullen we het weten hoe het allemaal gegaan is , ik weet nog niet of ik zelf aanwezig kan zijn .
Soms krijg je ook een ingeving en ga je aan de slag en werk je een idee uit een zinken bak met een aansluiting voor de waterstofzuiger .
Normaal moest de slaan altijd vastgehouden worden of met bakjes over gieten in de emmer , nu heb je twee handen vrij om mee sleutelen.
Wel moet je opletten of de ketel van de waterzuiger niet vol raakt , het werkte naar behoren en kan het bij diverse opdrachten worden gebruikt .
De Quest van Cees op wedstrijd modus

Questen staan te wachten op terug reis

Tot de volgende keer

vrijdag 22 augustus 2014

Besmet met ..... ?


Het fietsen virus is volgens mijn huisgenoten een ziekte de verschillende soorten en de technieken die er gebruikt worden , ik vind het prachtig
Met de fiets vakantie heb ik vm elke meter genoten en ook heel veel geleerd de Gazelle is een trekking uitvoering en fietst heerlijk.
Toch is deze fiets niet helemaal op gewassen tegen het zware gebruik tijdens zon vakantie , te licht gespaakt en het aluminium frame is niet helemaal stabiel .
Mijn achterbuurman Vittrio fietsen in Heerhugowaard had ook een mooie Duitse fiets in het assortiment vsf fahrradmanufaktur .

Koga taveller
Een mooie fiets en af montage voor een redelijke prijs , totdat ik in de tweedehands hoek kwam daar stond deze Koga met alles er op en aan en in zeer goede staat .
Met een XT afmontage, naaf dynamo , spiegel enzovoort precies wat ik zocht en voor veel minder . ook al is de fiets wat ouder is dat geen probleem.
De Gazelle heb ik doorgeschoven naar mijn zoon en hoop dat we beide met veel plezier rond rijden op ons fiets .
Tijden het proef rondje is direct merkbaar dat merkbaar dat de Koga spijker hart is en toch comfortabel , de afgelopen fiets vakantie smaakt naar meer.
Gazelle Fuente trekking
Tot de volgende keer

donderdag 21 augustus 2014

met de blik vooruit

Goed zichtbaar 
Na de vakantie is het al weer goed merkbaar de dagen zijn beduidend korter en als het bewolkt is moet de lamp al weer op.
Als Velomobiel piloot krijg je altijd te horen zien ze je wel en op deze manier wil ik afrekenen met dit imago.
Er zijn wat men noemt gewone fietsers die geen verlichting hebben laat staan signaal kleding aan en dit word als normaal ervaren .
De montage van verlichting op of aan de Quest is altijd weer iets apart en moet je zelf wat maken.
zo had ik vanmiddag een ingeving en ben tussen de leerlingen zelf even aan het knutselen gegaan en een statief van koper gemaakt een stukje klittenband en klaar.
Het voordeel van een hoog geplaatst licht is da deze ook beven lage heggetjes uit komt en over de motor kappen van heggen uit steekt .
De komende tijd ga ik er mee rond rijden en kijken hoe het gaat en misschien nog wel een versie aanschaf waar ik zelf ook meer zicht krijg.

Statief links

statief rechts

Tot de volgende keer

woensdag 20 augustus 2014

Weer tevreden in de Quest

Eindelijk even droog

De jonge talenten zij deze week weer gestart  en die zijn hard nodig om de branche in leven te houden .
Ook al is er minder werk de uitstroom is groter als de instroom en vroeg op laat gaat dat niet goed komen.
Voor mij houd dat in dat ik tijdens de introductie drie dagen achter elkaar naar Den Helder mag goed voor 80 Km fiets plezier .
Rond de klok van 6.00 uur stap ik in de Quest en met een  gangetje van 40 Km/u reis ik af naar het noorden.
Ik neem een andere weg en ga niet meer door Middenmeer Pe zijn parochie , als je daar over het fietspad moet houdt dat te veel op .
Nu is het pad langs de Ouwelander of de Koggerandweg richting Kolhorn , en de Waardweg lange rechte stukken waar ik middags  tegen de 50 aan zit.
Als alles goed gaat ben ik met een eer en zeven minuten thuis en met motor of auto is dat drie kwartier.
Wel heel veel regen gehad maar onder het polyester kap is het goed vertoeven muziekje op en gaan met die banaan
Tijdens goede vrijdag met de ronde van Texel 2013

maandag 18 augustus 2014

Als een racket

Nu nog in een lege werkplaats
Zo na 4 weken weer met de Quest naar het werk na 2000 Km op de gewone fiets met daarin 16000 hoogte meters.
Met 2 lekke banden en los lopende spaken in het achterwiel , wat doet dat als je weer gaat Questen .
Het gaat als een racket minder wegen en een stel nog sterker benen tegen wind met 40 plus naar Heerhugowaard .
Het is dus een prima trainig geweest de tocht naar het Zuid Franse en het smaakt naar meer , een rit langs de Rijn lijkt me een optie richting Zwitserland.
De Gazelle met bagage zal ook wel naar de 40 kg gewogen hebben en de Quest met bagage en banden 10 Kg minder .
Van de week komen de nieuwe talenten weer en ik heb er weer zin , de komende drie dagen naar Den Helder .
Ik heb er weer zin in.


Tot de volgende keer

zaterdag 16 augustus 2014

De tocht



Venn Bahn

Elke dag het kamp op slaan en af breken
Pak hem beet eenjaar of zeven terug kocht ik mijn Gazelle met low riders en heb ik de wens uitgesproken om  er mee naar de Middellandse zee te fietsen.
Dit jaar is deze wens in vervulling gegaan en Frans was bereid om mee te fietsen en de uitdaging aan te gaan .
De eerste dagen hebben we nog in Nederland door gebracht en het was erg warm we dronken wel 5 liter water per dag .
De Ardenne wilden we niet nemen en hebben we de Venn Bahn genomen een oude spoorlijn die om gebouwd is naar fietspad.
een trein kan maximaal 3 procent stijgen of dalen dus met de fiets was het ook niet erger een genot om de conditie op de bukken op te bouwen.
Ter hoogte van Clervaux in Luxemburg komt het traject aan het einde en kon het echte klimwerk Beginnen even als het road book van de Groene weg een beschreven route langs auto luwe plaatsen.
Met deze route zijn we soepel omgegaan in de Vogeze zijn we er van afgestapt en erbij Chamres lans het kanaal gaan fietsen.
Weer 150 Km plaat en veel te zijn wel 60 sluizen om de hoogte verschillen op te vangen en zelfs een tunnel voor de bootjes.


Frans bedankt

GPS onder stroom laten

Over de oude brug gegaan

Wat een genot met de tent in de tent

een van de vele mooie plaatjes
Dor de Jura heen gefietst een mooi ruig gebied met veel klimmen en afdalen, maar alles went niet meer op de Km tellel kijken en zitten gaan en doortrappen .
op een camping spraken we een Nederlandse man die de Via Rhona had gevolgd een pad in de afbouw fase van het het meer van Genève toot aan de Middellandse Zee .
een traject van 600 Km .
Frans en ik zijn onder Lion met deze route begonnen prachtig langs de Rhone , veel tuinbouw gebieden en veel mooie stadjes en vergezichten .
Tot het eind punt hebben we deze route gevolgd , wat een drukte en lawaai aan die zee en de volgende dag naar Arles om de TGV te nemen richting huis .

Parijs bij nacht
 Dit lukte niet en moesten nog een nachtje langer blijven en hebben we de stad bezocht , delaatste woonplaats van Vincent van Gogh .
Arle is een heel compacte stad met veel heel oude gebouwen en we hebben van de nood een deugt gemaakt om even uit te rutsten.
De volgende dag op naar Parijs alles was droog heerlijk geen natte spullen , en daar ging de uitdaging verder .
Van Gare du Lion naar Gare du Nord dwars door de stad en 4 minuten te laat en we konden niet meer naar Amsterdam
Op pak hem beet 800 meter was een hostel en daar hebben we de nacht verbleven , de volgende de fiets inpakken in het plastic .
De moest eigenlijk hellemaal in een tas.
Na lang en beleefd aandringen mochten we toch mee en konden we de reis als nog voort zetten in een over volle trein.
Wat mijn ervaringen zijn :
-van deze reis je ziet heel veel
-ontmoet heel veel leuke mensen
- ontspanning door inspanning
- een geregeld leven met avontuur
Als je overweegt om ook zoiets te doen dan moet je wel met een paar zakken rekening houden , op sommige plaatsen zij geen campings en winkels.
Deze zijn allemaal ui de kleine dorpen verdwenen en zorg dat je altijd een blik met eten bij je hebt .
In Franrijk heb je goede maaltijden zo uit het blik vandaan waar alles in zit om op de been te blijven .
Wat van drinkbare kwaliteit vind je op de  de kerkhoven en kan je ook altijd even zitten , deze ries smaakt eigelijk naar meer.
Frans bedankt voor de gezellige dagen
Ontbijten in een park

Tot de volgende keer

woensdag 13 augustus 2014

Een tocht van bijna 2000 Km, we hebben het gehaald snel terug

we hebben het gehaald in 22 dagen


snel terug met de TGV
We zijn weer in het land en zal van de week verslag doen van de bijna 200 Km lange fiets tocht met 16000 hoogte meters .




Tot de volgende keer