donderdag 24 januari 2013

weer nieuwe pellets

Flora fire pellets bestelt via internet
In het bericht van 22 december had ik geschreven over nieuwe pellets Badger was niet leverbaar en kreeg toen German pellets aangeboden.
In het vorige verslag was te lezen hoe ik enge verschillen ontdekte met een week proef , na drie minuten weken hadden de Badger pellets nog een harde kern.
En de German pellets waren slap , ook na 450 brand uren zat de as lade helemaal vol de Badger had daar nog 200 meer voor nodig.
ook tijden de verbranding zaten er meer vonken in de verbrandings ruimte als er nieuwe pellets in vielen , deze zijn ligt van gewicht en vervuilen ook het rookgas kanaal.
Dus niet helemaal tevreden heb ik de stoute schoenen aan getrokken en via internet een nieuwe bestelling gedaan bijna 2000 kg Flora fire pellets bestelt.
Ook in de kosten scheelt het behoorlijk 712 Euro aan huis tegen over 407 afgehaald dit voor 1000 Kg.
Ook heb ik de Flora fire aan de zelfde test onder worpen en de uitslag was het zelfde als de badeger nog een harde kern na 3minuten en ook weinig vonken tijdens de verbranding.
Hoe vlug de as lade vol is vermeld ik in een van de volgende verslagen , maar het lijkt erop dat ik voorlopig  verder ga met het verbranden van de Flora pellets.
Bruiner van kleur dan Badger en German pellets

1 minuut weken

2 minuten geweekt

3 minuten geweekt en nog een harde kern

Alleen een beschrijving en geen gehaltes op de bijschrijving

Ook in de verbrandings ruimte zijn verschillen weinig vonken
Tot de volgende keer

2 opmerkingen:

  1. Hoe lang stook je met 1000 kg / 407 euro ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat hangt van het jaar getijde af maar ik verstook 5 a 6000 kg per jaar daar heb ik het hele huis warm en warmwater.
    van mei tot het kouder word heb ik een kleine 1000 kg nodig en het huidige verbruik is 2 zakken van 15 Kg per dag.
    Totaal heeft de kachel 11619 branduren en 18870 Kg pellets verbrand en per 1-5-2013 is het vierde jaar van het eik punt.
    Onder tussen leven we met regelmaat met 9 personen dus het warm water gebruik neemt steeds meer een grotere vorm aan.
    Fotos zijn te zien op www.leegwaterwalburg.nl project particulier Twisk.

    groet Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen