donderdag 2 oktober 2014

1 dag en twaalf jaar

Mango 90

Quest412
Het is precies twaalf jaar en een dag dat ik fiets forens ben , ooit begonnen met Een Gazelle Grenoble en stadsfiets met 7 versnellingen.
Het fietsen beviel me goed alleen ik moest de wekker wind afhankelijk zetten ,als er een stevige wester wind was moest ik eerder op de fiets .
Ik begon ook aan mijn digitale periode en had op het web kennis gemaakt met ligfietsen en de keuze was gevallen op een Sinner Demon 26-20 .
In die tijd was dat afreizen naar Aartswoud waar Ted de Lange was gevestigd en daar begonnen de erste ligfiets Kilometers.
Het was een verademing  veel minder last van tegen wind en sneller en bijna een constante reistijd , maar er waren nadelen.
Er was een kleine 4 meter ketting die open en bloot was en als je 365 dagen fiets met pekel , prut en regen op de weg heeft het drijfwerk heel wat te lijden .
In de slechte maanden had ik toch wel een 2 uur nodig om de fiets zonder piepen en kraken op de weg te houden .
Na een bezoek aan Cv op Zandvoort was ik besmet geraakt met het Velomobiel virus en na een bezoek de week er op in Dronten was de keuze gemaakt.
Het werd een Mango en deze was exclusief de wachttijd was twee en een half jaar , het leek wel een Trabant tijdes het Oostblok bewind .
Na twee jaar is deze opgevolgd door Quest 278 , 412 en nu de blijde bestuurder van Quest 701 , ik ben de tel van het totale aantal kilometers kwijt.
Maar een snelle rekensom 12 maal , 200 dagen , maal 44 km en dan met een gemiddelde 85% komt dat toch richting de 100000 Km .

Tot de volgende keer

2 opmerkingen:

  1. Dat is een respectabele afstand! Heb je veel verschil kunnen merken tussen Q278, Q412 en Q701, wat is er zoal veranderd? Ik heb een maand geleden Q217 van Maikel Zonneveld overgenomen, een "oudje" maar in prima staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Piet,
      Zo op het oog is er niet veel veranderd , maar dat is schijn er zijn veel dingen veranderd .
      De eerste Quest had een 105 groep en nu Scram deze schakelen directer en houdt de ketting strakker . het klapperen en vrspringen van de ketting is een stuk minder.
      ook met de verlichting is het een stuk beter gesteld de Mango had Hella kaarsen , de eerste Quest had een Inoled 20 en de huidige Quest en BM IQ deze zij zeer krachtig.
      Alles is Led ook de knipperlichten de accu's zijn ook een stuk lichter en zuiniger.
      De grootste verandering zit hem bij de 701 in de carbon onder kant veel stijver en lichter .
      De koers snelheid is daardoor toch wel 4 Km/u omhoog gegaan en de doorschijnende boven kant geeft veel licht in de Quest .
      Ook de vegen zijn van 19 naar 25 mm gegaan de banden staan 4-kanter rol weerstand en bocht gedrag is beterder .
      Veel plezier met je Quest en groet.

      Matthijs

      Verwijderen