vrijdag 29 november 2013

Illegale Race kap








Quest met illegale racekap



Er is heftig gereageerd en een Blog bericht aan mij persoonlijk gewijd door Wim en dat was te verwachten . 
Ik vind het heel begrijpelijk dat er zo gereageerd zeker als je je best doet om dingen te ontwikkelen en te verbeteren.
Waar het mij om gaat is dat het een exclusief product is door de hoge prijs en eigenlijk voor alle Velomobielrijders toegankelijk zou moeten zijn bijna een tiende van de prijs van een kale Quest.
Ook bergrijp ik dat het produceren van een mal en kap een tijd rovende bezigheid is en daadoor kostbaar is en er verschil in kwaliteit en uitvoering.
Verder wens ik ieder het beste met zijn onderneming in de racekappen en andere zaken ,dat uit deze discussie mooie betaalbare producten mogen voortkomen .



Citaat van Wim :


Ik hoop Matthijs dat dit onze vriendschap niet in de weg staat, wat mij betreft zeker niet. Wel heb ik er behoefte aan, vooral omdat je me rechtstreeks aanspreekt, om zaken in een eerlijk perspectief te zetten. Concurrentie is prima, dat levert alleen maar betere en goedkopere producten op.




Hier sluit ik me bij aan en bedankt voor je tegengas .




Tot de volgende keer








Het volledige verlag van Wim is te lezen op :

9 opmerkingen:

  1. Bij nadere beschouwing is de kap toch wel een beetje anders en niet exact een 1:1 kopie van de Sinner kap : er is een prachtige stroomlijn overloop naar de smurfenmuts van de Quest die het model van Sinner niet heeft. Ook dat het van een ander materiaal is gemaakt ( wat toch ook voordelen heeft ) maakt het niet helemaal een exacte kopie.

    Ik vind de gelijkenis ook wel bedenkelijk, maar innovatie ( verbeteringen/praktischer ) dat juich ik erg toe. Ik hoop dat de reactie van de kappenmakers niet alleen (rechtmatig) beklag is maar ook beweging, in dat ze nog betere of meer soorten kappen gaan maken. En een beetje goedkoper mag ook wel idd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad je hebt het bij het rechte eind , alle kappen die gemaakt worden om een Quest dien het zelfde doel.
    De vorm zal dus het zelfde blijven en alles zal op elkaar lijken en het verschil zal hem zitten in het detail.

    Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Overigens vind ik het een prachtige kap in combinatie met jouw zwart-gele kleurcombinatie Quest ! En zoals ik al noemde, die stroomlijn overgang van kap naar smurfenmuts vind ik oogstrelend.

      Ik wordt er bijna jaloers van :-)))

      Verwijderen
  3. Alle koepeltjes zijn een kopie van de oude velomobielmallen. Die mallen waren ooit in haast gemaakt door Allert en er moest eea aan gepolijst worden. Sterker nog de mallen van Velomobiel zijn gebruikt voor de mallen van Sinner en van velomobielonderdelen!!! Ik snap niets van alle ophef, zoals al gezegd het koepeltje is zelfs aangepast zodat hij aansluit op een Quest.

    Het enige nieuw ontwikkelde koepeltje is de nieuwe kap die Theo van Andel vorig jaar gemaakt heeft. De rest is allemaal een kopie van het koepeltje wat Allert in de beginperiode van de Quest voor wedstrijdgebruik gemaakt heeft met soms wat aanpassingen.

    Misschien niet netjes als ze het huidige koepeltje van Sinner gebruikt hebben om te kopieeren, maar dat is ook een koepeltje wat gekopieerd is. Bij Sinner hebben ze het koepeltje iets verhuist naar voren op de deksel, iets wat makkelijker te realiseren is dan het koepeltje aansluitend te maken. Dat vereist namelijk een totaal nieuwe vorm van de achterkant van het koepeltje.

    Het echt grote verschil is dat ze een goedkopere productiemethode toepassen.

    Jan van Steeg




    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Jan,
    Bedankt voor je reactie ,als je het zo bekijkt komt alles uit het Mekka van de ligfiets wereld.
    Als je dan een basis hebt om mee te werken kan je je eigen verbeteringen erin bouwen .
    Dat is dat makkelijker dan zelf alles maken en bedenken , waar of niet toch.
    En goedkoper en slimmer produceren is dan de oplossing , de vraag is dan wie neemt het over van wie .

    Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het voelt wel een beetje als 'de pot verwijt de ketel' als de één de ander beschuldigd van kopiëren. Toen ik de laatste keer bij vm.nl was heb ik het nog met Theo over de verschillende kappen gehad en hij gaf toen inderdaad aan dat alle kappenmakers de vm.nl kap hebben gekopieerd. Eigenlijk vind ik de nieuwe kap van Theo wel erg mooi. Misschien moet iemand die een keer kopiëren, want dan heb ik wel interesse. Hij heeft er namelijk gewoon een motorvizier op en dat vind ik echt wel heel erg slim. Geen vervelende vertekeningen en minder last van beslaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heren, ik heb ook van de bron vernomen dat het allemaal gekopieerd is van de eerste VM.nl "oer" mal in dit opzicht zijn alle kappen dus hetzelfde van vorm en dus illegaal en wat voor de één een voordeel is lijkt voor de ander een nadeel en het heeft mi. geen zin een "vergelijkend warenonderzoek" uit te voeren en daar conclusie's aan te verbinden die negatieve reacties opwekken. Hou je aan de feiten of hou je mond en als je het niet weet vraag het dan en in dit opzicht heeft eenieder het recht om die kappen te maken, verkopen of te verhandelen.Verder ophouden met kissebissen aub.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Willem,

    Je hebt gelijk , laat een ieder voor zich zelf uitmaken wat hij wil en doet .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb even op modellenrecht gegoogled en dat recht is niet van toepassing op vormen die een technisch voordeel beogen. Wil je op dat effect bescherming krijgen dien je een octrooi aan te vragen, Vekatex beoogt met de aansluiting op de smurfenmuts een technisch effect te bereiken (strooomlijnvoordeel).. Verder is het wezenlijk goedkopere materiaal echt wel wat anders. Het lijkt me sterk dat het juridisch niet in de haak zou zijn, maar moet wel toevoegen dat ik juridisch niet ben onderlegd; wel heb ik wat ervaring met octrooieren van technische effecten.

    Los van de juridische kant vind ik het ook geen 'foute' actie van Vekatex. Waarom zou er geen plaats zijn voor een andersoortige aanbieder dan Sinner en Velomobielonderdelen? De verschillen zijn groot genoeg en concurrentie is op de langere duur niet verkeerd, ook niet voor Sinner en Velomobielonderdelen,

    BeantwoordenVerwijderen