maandag 10 september 2012

Nog goed te fietsen in de Wieringermeer

Oogst werkzaamheden in volle gang
 Maandag is Den Helder dag van morgen in een uur en 10 minuten op de plaats van bestemming vlak bij de school was een brommer controle.
Gelukkig kwam niet een van onze leerlingen met de helm in de hand op school aan lopen.
In de Wieringermeer was het een drukte van belang veel oogst werkzaamheden en toch een mooie schone weg.
Ik bedacht me als het weer om slaat het weer glibberen en glijden word en soms liggen er brokken klei waar je echt omheen moet rijden.
Het heeft echter niet allen voordeel voor mij maar ook voor de akkerbouwer , het werk licht en een mooi schoon product in de schuur zonder ziektes.
Door het droge weer is de weg nog schoon

Aardappel veld wat nog gerooid moet worden
 Er zijn veel dode aardappel velden het gewas is dood gespoten of het lof is geklapt en de aardappels zitten nog in de grond.
Dit heeft de functie dat de knol kan ver kurken zodat deze niet beschadigd tijdens het rooien en transport en er dus een gave aardappel word geleverd .
Hier en daar een plaatselijke zand storm



Af en toe moest ik ook de ogen even dicht knijpen het was soms erg stoffig van het op gewaaide zand, maar weer afwachten hoe de de reis volgende keer weer verloopt.

Tot de volgende keer

1 opmerking:

  1. De aardappelen die nu gerooid worden gaan volgens mij allemaal rechtstreeks naar de fabriek voor verwerking. Het is nog iets te vroeg om in te schuren, de aardappelen moeten nog meer "velvast" worden (verkurken zoals je schrijft) en ook is het nog te warm, ze zouden niet goed bewaren.
    Bij ons gebeurde het inschuren toch pas vanaf half september. (ik heb een landbouw verleden).
    En ja ook de boeren hebben liever mooi weer, geen slijk op de straat, geen stuk gereden velden, geen machines vol modder en geen tijdverlies vanwege het slijkploeteren.

    BeantwoordenVerwijderen