dinsdag 1 juli 2014

Vredestein te vreden zijn

Soms biedt de vijl uitkomst
 Tijdens de tocht van en naar Venray heb ik nog een paar ontdekkingen gedaan aan de Q701 als eerste het achterwiel liep soms aan en tekende .
Het was niet constant dus de wang van de band zou niet doorslijten , alleen tijdens een bocht naar rechts deed het euvel zich voor.
Ook reden mijn mede liggers langzaam vond ik , maar op de navigatie van Cees bleek dat mijn teller 3 Km/u te weinig aan gaf ik reed 30.
Toch een afwijking van 10 procent , dit word denk ik door de hogere band een Pm in plaats van een Durano .
Thuis op onderzoek uit gegaan en de omtrek op gemeten en hoopte dat ik deze in cm of mm kon instellen.
Dit kon niet alleen 20 " kwam in beeld en de afwijking is dus niet te verhelepen en moet leren leven met de afwijking.
Het was ook de eerste maal dat ik mijn accu moest wisselen de lege eraf en de nieuwe erop , mis ik strooide de volle.
Bij Velomobiel hadden ze de accu's verschillend beplakt met klittenband vervelend , de andere kant ik had moeten kijken wat ik in mijn handen heb gekregen .
Gister avond de boel passend beplakt , na pak en beet 1500 Km kan ik toch zegen het voelt nu als mijn Quest.
Vandaag met de nieuwe banden reed het weer als een vorst , een verslag verstuurd met banden naar Deventer .
Ik hoop een dezer dagen weer een nieuwe test serie te ontvangen , de banden hadden om en nabij 4000 en 7000 km af gelegd met 2 lekken.
Waarvan 1 bij 400 km en de laatste bij 7000 km en daar constateerde ik ook een breuk en dat betekend het einde van het bandje .
Ik vind dat ze goed rijden op slecht wegdek en een drempel neem ik met gemak omdat de fiets ietsje hoger staat dan op de standaard banden.
Ook het omleggen en centreren was zo geregeld de hiel van de band een klein beetje vet gemaakt.

Twee accu's  twee verschillende kanten klittenband

al gedeeltelijk in het nieuw

even de wielomtrek bepaald

Tot de volgende keer

4 opmerkingen:

  1. Tip om de wielomtrek te meten. Plaats een merkje op de grond waar bijvoorbeeld het ventiel (of in jouw geval een stickertje) op de grond staat. Ga daarna in de fiets zitten (door het gewicht veert de band een beetje in) en zorg dat je wiel meerdere omwentelingen maakt (bijvoorbeeld 5). Daarna zorg je dat de markering op het wiel weer bij de grond zit. Meet de afstand tussen dit punt en het vorige punt en deel dit door 5. Dan heb je een gemiddelde over "5 metingen". Een stuk nauwkeuriger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Wilfred,
    Zo had ik het nog niet bekeken , bedankt voor de tip.
    In dit geval blijft 20 " gewoon 20"

    Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelfs een 451 band is 20" en dat scheelt toch echt een heel stuk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn Thys reed tot voor kort nog op een een 438 mm 20"...Vandaar dat ik voor de snelheid liever op m'n Garmin kijk af en toe:)

    BeantwoordenVerwijderen