dinsdag 29 december 2015

OBT 2015 grens overschrijdend


 
Bedankt Peter je had zelfs goed weer geregld

Obt 2015 was grens overschrijdend letterlijk een het stuk wegtrappen over grondgebied van onze Oosterburen en er waren nog meer bijzonderheden .
Er is volgens mij nog nooit een Obt gereden met zulke hoge temperaturen en er was ook een bezoeker uit Down Under.
De man had een DF Strada gekocht en had een paar weken om proef te rijden en in deze weken was Ook de toch der tochten waar hij aan kon deelnemen volgens mij had de man nog nooit zoveel fietsen bij elkaar gezien 112 om precies te zijn .
De man krijgt dus een geheel afgestelde fiets naar huis opgestuurd wel een slimme actie om dit zo te doen .
De krant de dag er na .


Ook was de toch nieuwe organisatie nieuwe stijl er waren geen voorrijders en geen na rijders alleen de organisator Peter reed met de bezemwagen en had een pech geval een knie die op slot stond .
En ik heb ook niet van aanrijdingen gehoord de kans op doorglijden was door het ijs en sneeuw vrije wegdek niet mogelijk .
De keuze bestond uit vier tracks of combinaties die geladen konden worden in een GPS van kort /lang en zwaar/ licht zo kon ieder zijn of haar eigen tocht rijden .
In de wandelgangen was er wel wat gemopper over deze aanpak , maar ik moet toch stellen dat het heel veel rust geeft en het is me goed bevallen ,


Na een dag fietsen gaat een Chinees er wel in



Ootmarsum bij avond


 Ja en dan waren er nog de vier Musketiers uit het Noord -Hollandse het zouden er eigenlijk 6 moeten zijn jammer dat we niet compleet waren .
We hebben de twee achterblijvers contant op de hoogte gehouden met Facebook, een foto of een ouderwets belletje .
Het vertrek was om 9 uur bij de Mac in Enkhuizen er was ons de wind in de rug beloofd dit werd zij of tegen . Maar dit mocht de pret niet drukken de gezelligheid zat er direct goed in alleen derde kerstdag was niet mijn beste dag .
Ik had de nacht ervoor niet best geslapen en de kerst is niet goed geweest voor lijf en leden en de laatste maan had ik wat te weinig Kilometers gefietst .
Het gevolg was het laatste stuk een gevecht was de mannen hebben me door dik en dun gesteund mijn dank hier voor .
Bij aankomst op het B&B adres hebben we ons eerst even op geknapt en even naar de Chinees geweest om wat te eten . En later op de avond nog een paar lekkere biertjes en vervolgens 5 kwartier in een uur geslapen .
De verschillen met vorig jaar waren groot toen begon  het te sneeuwen op de Houtribdijk en dit duurde tot in Nijmegen . Bij het bennen strekken was het gewoon even lekker buiten de fiets door het warme weer had ik nog nauwelijks een droge vezel aan mijn lijf van het zweten.
Cees en George hadden een route gemaakt met lange rechte stukken langs onder andere lang kanalen de paden waren erg smal .
Gelukkig waren er niet veel ander fietser onderweg als het in de zomer had geweest was het geen geschikte route geweest .
Om een uur of 5 waren we op de plaats van bestemming op zich niet gek voor mij was de afstand p/m 186 Km de bewogen tijd was 6 uur .
De opstelling voor de start

De volgende morgen om 8.30 aan tafel eten en op naar Lattrop na een Kilometer of 6 waren we op de bestemming waar de start zou plaats vinden .
Peter had ons ook gevraagd om even te helpen en dat kan je niet weigeren dus hesjes aan en zorgen dat er alleen Velombielen op de parkeerplaats kwamen te staan en helpen om fietsen uit te laden .
Het aantal groeide gestaag en was het duidelijk dat er geen blik welkom was het is altijd een prachtig gezicht als die verschillende fietsen .
Wat ik voor het eerst gemist heb was een aluminium Allweder  en het aantal DF Stradas  was al behoorlijk .


De bonte verzameling is compleet



Na het eerste nachtje slapen



We werden ingedeeld als vrijwilliger

Bekenden komen elkaar tegen
 De tocht ging na de foto even over 11 uur van start en de grootste groep had toch voor de makkelijke optie gekozen er waren 6 Diehards die d zwaarste versie gedaan haden .
Zo zie je maar Obt is meer een sociaal gebeuren dan het echte fietsen van een lange afstand of een zwaar parcours .
De tocht was super en heel gezellig maar met het mooie weer kan het ook niet mis , vanavond stond ik voor de spiegel en mijn gezicht was helemaal verkleurd .
Op het laatste moment had ik besloten om sociaal te rijden zonder race kap om meer en makkelijker te kunnen communiceren en dat is me goed bevallen .
Dat wil niet zeggen dat ik niet aan mijn kap gehecht ben hoor meestal  is het heel comforttabel en fiets je alleen .
Ook was het de eerste maal dat de Quest over land grens is gegaan op de tweewieler is dit al meerder malen gebeurt .
Koffie vooraf

Echt de grens over









Ook lange rechte stukken





Verzamelen bij de stop

Lange tafels vol met koffie drinkende fietsers

Na de koffie was er volop zon



Met passen en meten kom je soms knel te zitten



En veel mooie gebouwen

De tocht had een afwisselend beeld


Marion reed ook nog plat



De rij wachtenden voor het lekkers

Even nazitten en wachten op de snert en oliebollen




Iedereen komt binnen na de tocht

Het was goed geregeld in Lattrop

Hier doen we het voor de beloning

 De afther party was ook goed geregeld de snert en de oliebollen waren warm en er was ruim voldoende voor iedereen .
Na deze traditie werd het vlug rustig in de zalen ging een ieder weer zijn eigen kant op , wij zijn niet eens ergens anders wezen eten .
We zaten vol en hebben gezellig een biertje gedaan met een chippie en een nootje en op tijd onder de wol .
Om kwart over negen stegen we op en om 16.45 lande ik in Twisk dit inclusief plas pauze en twee maal op steken .
Er was voor speld dat het in het westen zou regenen maar het bleef bij een paar spetters we hebben bijna de zelfde route terug gereden .
ja en dan is het zomaar gebeurt en we hebben heel veel gelachen Jan, George en Cees bedankt voor de gezellige dagen .
Op naar Obt versie 2016 waar deze ook zou mogen zijn , bedankt allemaal zonder organisatie en deelnemers geen Obt en gezelligheid .
Nu misschien nog een Noordelijke Velombiel tocht ik heb het horen rommelen maar ga niet voor de muziek vooruit lopen .
Vanmiddag was het geen straf om uit de Quest te komen
Nog even een met bakkie met de ander Noord-Hollanders
Tot de volgende keer

woensdag 23 december 2015

OBT koorts & rituelen

Nog ongepoetst
De laatste dagen begint het toch weer te kriebelen en de OBT koorts stijg net zo als bij de mede OBT gangers .
Met 95 aanmeldingen waarvan de helft zich de laatste dagen heeft aangemeld kijk ik eer weer waar uit om 27-12 van start te gaan .
Om 9.00 is het verzamelen en dit jaar reizen we met zijn vieren af naar de toch der tochten bij de M  in Enkhuizen .
Met Cees , George , Jan  en inclusief mijn eigen persoon  elk jaar is de tocht weer anders nu is het warm en zonder sneeuw .
Vorig jaar was dat wel anders op de dijk begon het te sneeuwen  en dit duurde tot in Nijmegen en het laatste stuk van de reis was niet echt leuk.

Alles weer even ordenen 

Een lap er over en doorheen

Dit jaar geen last van sneeuw 
Ik hoop dat we niet al te veel wind en regen hebben , maar eigelijk is het een gewoonte of we nu naar OBT of naar Cv gaan hebben we aan neerslag geen gebrek .
Ook is het de gewoonte om de fiets even te checken , banden op spanning  en de onderdelen even navoelen en waar nodig een druppel olie .
Sleutelen aan de Quest doe ik niet voor een tocht zeker als deze nog goed functioneert is het de goden verzoeken .
De Quest staat er klaar voor proviand en kleding er in en gaan met die banaan  en tot slot een fijne  kerst en tot OBT.

maandag 2 november 2015

Morgen niet met de Quest

Bij aankomst viel het wel mee
Morgen kies ik vanuit het oogpunt van veiligheid niet met de Quest naar den helder en kies ik voor blik .
Regen , wind en kou deren me niet maar mist is vreselijk zeker als je over een 80 Km weg rijdt ook nog in het donker .
Het verkeer in de polder rijdt niet zacht ook niet over de 60 Km zones en voel me dan soms toch wel angstig als ze hard en dicht langszij passeren .
Onder de kap heb je dan helemaal geen zicht en moet je met open vizier rijden om nog wat te zijn moet deze open .
Zo voel je dat het comfort van de kap verloren gaat en kan je nog beter met de standaard geleverd schuim kap rijden .
De rijwind die naar binnen komt valt rechtstreeks op je bezweten lichaam zo zie je maar weer een oplossing geeft ook weer een ander probleem .
Dubbel slecht zicht

Vanavond kwam de mist op als poepen
Bagger ven tegemoet komend verkeer
Tot de volgende keer

zondag 18 oktober 2015

LEL 2015

Allemaal verzamelen en omkleden 

Opstellen maar
Lel 2015 was koud nat en onverwachte gebeurtenissen, eerst wilde ik in Enkhuizen blijven bij Cees en George .
Vanmorgen om een uur of tien ging de telefoon , Jan Geel wat ga jij doen nog richting Lelystad ?
En het antwoord dat heb ik eigenlijk niet afgesproken , maar ik ga met je mee om elf uur ben ik bij je.
George en Cees maar even afgebeld die zouden om 12.30 bij De M zijn in Enkhuizen en om 11.30 vertrokken wij na een bak koffie bij huize Geel .
We hadden de reis op twee maal drie kwartier begroot en dat kwam goed uit even voor 1 uur waren we als supporter op de parkeerplaats in Lelystad .
De deelnemers en wedstrijdleider waren druk bezig met alle voorbereidingen , fietsen prepareren , omkleden , tijd waarneming en transponders plaatsen .
Even over 1 uur reed de eerste open ligger weg deze zijn wat langzamer als de velomobielen en duurt de wedstrijd even korter .
Bij aankomst was er kwamen we al een ligfietser tegen deze had achteraf een stuk papier mee waarop de tussen tijden op konden worden genoteerd .
Het papier heeft het einde niet gehaald geregend en daardoor niet meer te gebruiken , maar de techniek staat voor niets .
Met de mobiel werden de tijden aan mij door gestuurd per spraak App door George  en ik gaf ze door aan Gerard die de invoer verzorgde.
zo zie je maar weer je gaat heen als toeschouwer en krijg je een actieve rol en ben je weer een verleng stuk van George en Cees die bij het keer punt stonden .
Na de wedstrijd  en prijsuitreiking om even over 4 uur samen met Jan vertrokken en om 17.30 weer veilig in Twisk geland .

Vorig jaar 34 deelnemers nu 14

De klok loopt

Altijd een weerzien van bekenden

Daniel heeft proef gereden

De Velomobielen staan opgesteld met transponder

Theo en Marloes zitten droog en uit de wind

De open liggers starten als eerste

Het waren er maar 4


Wim kijkt onder zijn vizier door

Zelf heb ik in mijn Quest gezeten met warme koffie

De tussen tijden bij het keerpunt kwamen per App binnen

Droog uit de wind en warme soep

Info over het markermeer

Ymte komt binnen

De tweede lekke band voor Daniel

Einde wedstrijd

De laatste deelnemer komt binnen

Pet controleert zijn banden

Tot de volgende keer

dinsdag 6 oktober 2015

Van Ewijcksluis

Voor de brug
Van Ewijcksluis is een dorp in de gemeente Hollands Kroon in de Nederlandse provincie Noord-Holland. Van Ewijcksluis ligt in het noorden van de Anna Paulownapolder, op de rand van Waddenzee en het Amstelmeer is een dorp waar ik doorheen fiets .
Ik vond het al zo rustig op de 60 Km weg word morgens heel hard gereden totdat ik in het dorp aankwam en de oorzaak van de rust duidelijk werd .
Het dek van de brug in de revisie de harde slijt/ antislip laag was verwijderd  en niet toegankelijk  voor verkeer de drang hekken blokkeerde de gehele weg .
Daarbij kwam ook nog dat ik met pet niet onder de slagbomen doorkom , dus een onverwacht klunen en een foto schieten .
De fotos lijken wel een beetje feestelijk de aanwezige verlichting zien eruit als slingers weet niet wat er mis gegaan  is.
Wel was ik blij dat ik er toch zo door kwam het scheelde zeker 10 Km omfietsen , dat krijg je ervan als je met de auto gaat en een andere route neemt.
Wat ook weer terug is is de bagger op de wegen in de Wieringermeer het hele weekend was het druk met aardappels rooien .




Het bord


Na de brug

Het baggeren is begonnen 

Tot de volgende keer

zaterdag 3 oktober 2015

Bracket klemmen

nieuwe braket klemmen
Tijdens de tocht naar CV afgelopen jaar kraakte mij Quest de oorzaak waren gebroken bracket  klemmen.
Bij het logeer adres heb ik deze vervangen en enkele weken terug keerde het krakende geluid terug en na controle bleek het weer mis te zijn .
De oude en opgeboorde exemplaren bleken nu het loodje te hebben gelegd en had direct nieuwe besteld .
De nieuwe uitvoering is breder en van een ander legering en zou niet meer stuk gaan volgend de mannen van Velomobiel .
Dit gaan we de komende tijd zien of dit gaat gebeuren , met de eerdere Velomobielen die ik in mijn bezit heb gehad was dit nog niet voorgekomen .
De klemmen zitten nu in de reserve uitrusting , wel had ik geluk dat ik ze er thuis heb opgezet en niet onderweg .
De inwendige schroefdraad was te krap voor de M6 bouten die er in moesten , even de tap er doorheen en het euvel was verholpen .
Bij ongemakken onder weg had ik niet gereedschap niet bij de hand gehad , zo zie je maar weer dat voorkomen beter is als genezen .
Nieuwe versie

Oude versie

Oud en nieuw


Nog even op nieuw met de tap er doorheen 

Tot de volgende keer