donderdag 25 september 2014

Totaal wat anders.... de Kaag molen

Dit artikel stond ruggen links achter mijn artikel
Zo weer eens een totaal ander onderwerp het is wel eens moeilijk om iets te vinden om over te schrijven.
Afgelopen zaterdag stond ik zelf in de krant en andere andere kant bleef dit artikel in tact na het uit knippen en sealen .
Toen bedacht ik me dit kan geen toeval zien en vandaag even gestopt bij het project een praatje gemaakt en de nodige plaatjes.
Het blijft toch een wonder hoe ze vroeger dit soort dingen maakten met de middelen die ze toen hadden.
Ik weet niet hoe oud deze molen is maar de tand des tijd kreeg er vat op en nu gaan ze dit veilig stellen voor het na geslacht .
ook dacht ik aan de woorden een wijs man uit Oostwoud Jan Geel alles in de geschiedenis herhaalt zich .
Het tover woord is tegen duurzaam en alternatieve energie het benutten van de wind en de zon op allerlei manieren .
In de tijd dat deze molen is gebouwd was dit niet anders , nu anders verpakt onder het moto verduurzaming .
Het is jammer door de de huidige conjectuur dat de nieuwe oude technieken in vernieuwde vorm minder vlug terug komen .

4 maal in de week terug kerend beeld
Voor de werkzaamheden is er een nood brug 

De hele watergang word gesloopt

De ronding waarin de vijzel heeft gedraaid

De opening naar de ringvaart

Met grof geweld maar met precisie word er gesloopt

Toch even de gegevens opgezocht bron : Wikipedia





 De Kaagmolen is een poldermolen die in 1654 gebouwd is voor bemaling van de Kaagpolder. De Molen staat in het buitengebied van Spanbroek, in De Kaag (een polderbuurt wat vroeger nog als een zelfstandige plaats werd gezien). Het postadres is echter Opmeer omdat hoewel het aan de rand van Kaagpolder, nabij Berkmeer en tegenover De Lage Hoek staat, de adressering aan de Nieuweweg is toegekend.
In 1854 is de Kaagmolen voorzien van een vijzel. In 1879 werd naast de molen een stoomgemaal geplaatst, dat als hulpgemaal fungeerde; de hoofdbemaling werd door windkracht gedaan. In 1959 is de stoommachine in het nu nog steeds bestaande gemaal door een dieselmotor vervangen.
Eigenaar van De Kaagmolen is sinds 2001 de Stichting De Westfriese Molens. De molen is niet te bezichtigen.
PlaatsSpanbroek / Opmeer
Bouwjaar1654
Typegrondzeiler
Kenmerkenachtkante molen, op lage voet
Vlucht26,80 / 27,00 m
Functiepoldermolen
Bestemming bemalen van deKaagpolder, thans op vrijwillige basis
Monumentnummer 31796
Quest 701 in beeld
Ook werd ik vandaag eens positief na geroepen door een tegemoet komende fietser die het artikel over mij in de krant had gelezen .
Dat doet je goed , vorige week werd ik door een of ander heersen loze op een brommer voor alles en nog wat uit gemaakt.
Niet dat ik er veel last van had maar het is jammer dat er nog zulke bekrompen mensen zijn .


Tot de volgende keer


2 opmerkingen:

  1. Matthijs, naast Questrijder ben ik molenaar. Dit zijn wel mooie plaatjes. Een aantal jaar geleden hebben ze kunstje ook geflikt in Veenendaal, maar dat is een korenmolen. De wipmolen Kockengen is ook op deZe manier rechtgezet. Met al het metselwerk is dit wel een enorme klus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Rob,
    Volgens mij is dat ook een Way off Life molenaar , ik heb een vind alles mooi en kijk overal naar. Aleen schrijven over fietsen is niet leuk er is nog zoveel meer . Het herstel van de molen wil ik blijven volgen en er over schrijven , het pulsen ,enhet een nieuwe fundatie en het recht vijzelen allemaal techniek.

    groet Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen